Doa hari keempat

Awali dengan bismillah dan shalawat:

Yaa Allah!
Berikanlah kekuatan kepadaku, untuk menegakkan perintah-perintahMu,
dan berilah aku manisnya bendzikir mengingatMu.
Berilah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepadaMu, dengan kemuliaanMu.
Dan jagalah aku dengan penjagaanMu dan perlindunganMu,
Wahai dzat Yang Maha Melihat.


Seorang lelaki berkata: Celaka saya, wahai Rasulullah.
Beliau bertanya: Apa yang membuat engkau celaka?
Saya telah bersetubuh dengan istri saya di siang hari bulan Ramadan.
Apakah engkau mempunyai sesuatu untuk memerdekakan seorang budak?
Tidak punya.
Mampukah engkau berpuasa selama dua bulan berturut-turut?
Tidak mampu.
Apakah engkau mempunyai sesuatu untuk memberi makan enam puluh orang miskin?
Tidak punya.
Beliau memberikan sekeranjang kurma: Sedekahkanlah ini.
Tentunya aku harus menyedekahkannya kepada orang yang paling miskin di antara kita, sedangkan di daerah ini, tidak ada keluarga yang paling memerlukannya selain dari kami.
Pulanglah dan berikan makan keluargamu [Hadis riwayat Abu Hurairah ra]
» Diharamkan bersetubuh di siang hari bulan Ramadan bagi yang berpuasa dan wajib membayar kifarat yang sangat berat. Keterangan bahwa kifarat tersebut harus dilaksanakan bagi yang mampu atau tidak mampu dan bagi yang tidak mampu tanggungan kifarat tersebut ditunggu sampai mampu.

0 comments: